Skapa en bra och effektiv jobbannons
Människor som söker jobb lägger
ner timmar på att svara på annonserna på bästa sätt. De vill att deras styrkor
ska lysa igenom, att de är intresserade av positionen och är värda att kallas
in till intervju. Arbetsgivare som skriver jobbannonser lägger inte alltid ned
lika mycket tid. Det kan vara ett misstag.
Som arbetsgivare vill du
att kvalificerade personer ska svara på annonsen, och då måste du sälja in arbetsplatsen.
Egentligen skiljer det sig inte så mycket från annan reklam. Jobbannonsen är
din produkt och de arbetssökandena är dina köpare.
Frågan är hur du når dem
på bästa sätt.
Checklista för jobbannonser
Håll det enkelt: I all typ av text är det lätt att som författare ryckas med i sitt eget
skapande och skriva långa, sprudlande och virvlande meningar med en massa långa
ord staplade på varandra för att imponera på läsaren och verka intellektuell,
smart och intressant.
Du ska på enklast möjliga
sätt kommunicera ditt budskap och stryka det som är onödigt. Kort, koncist och
direkt är ledorden.
Rubrik: Oftast är jobbtiteln den bästa rubriken. Titeln beskriver bäst vad jobbet
handlar om och gör att annonsen uppmärksammas av rätt personer. Finns det ingen
tydlig jobbtitel – det kanske är en mer strategisk position med mycket frihet –
ska du försöka beskriva rollen så koncist som möjligt.
Företaget: Är arbetsplatsen välkänd och har gott rykte ska det vara tydligt var du
söker arbete – kanske genom att ha det i rubriken eller med en logotyp. För ett
mer okänt företag ska fokus mer ligga på vad ni gör och vilka mål företaget har
för att ge en god beskrivning av vem avsändaren är.
Dela upp texten: Läsare tappar snabbt tålamodet, och att läsa en lång sammanhängande text
skakar av sig många. Därför är det klokt att dela upp texten i korta stycken,
och ofta är det bra att skriva det viktigaste man vill kommunicera i punktform.
Du ska naturligtvis också
använda ett vanligt typsnitt människor är vana att läsa.
Fokus på det unika: För att sticka ut i bruset och hitta rätt person
för jobbet ska du fokusera på det som är unikt med er arbetsplats. Undvik klyschorna
som står i alla annonser utan lägg krutet på vad som gör er arbetsplats
speciell.
Ett bra sätt att komma
fram till det är att låta den nuvarande personalen beskriva de saker som de
tycker är bäst med sitt jobb. Det är
ofta det mes säljande.
Var realistisk: Ibland läser man annonser som inte borde ha några sökande över huvud taget.
Kraven är så högt ställda att ingen människa på jorden borde vara aktuell för
positionen. Visst är det bra att ta i lite – man vill ju ha de bästa – men se
till så att du inte skrämmer bort sökande som skulle vara perfekta för rollen. Du
måste ha med en bild av den profil du söker, men det ska inte vara någon
övermänniska.
Tydlig kontaktinfo: Det är viktigt att ge tydliga instruktioner hur
man söker jobbet och vem man svarar. Ha därför med telefonnummer, mejladress,
fysisk adress eller hur ni vill bli kontaktade. Skriv också vad som förväntas i
den första kontakten.
Får du med dessa punkter är chansen god att du skapat en effektiv jobbannons.